Täysin uudenlainen malli kuljettaa paketit kotiovelle – Jakeluyhtiö Suomen malli poistaa odottelun
Moni suomalainen on ainakin kerran pettynyt kotiinkuljetukseen. Siksi vaihtoehto saattaa jäädä valitsematta, vaikka se olisi ostovaiheessa tarjolla. Kun toimitusaika on kahdeksan tunnin haarukka eikä koskaan tiedä, mihin aikaan ovelle koputetaan, on helpompaa valita jokin muu toimitustapa.
Tutkitusti 37 prosenttia suomalaisista pitää kotiinkuljetusta mieluisimpana toimitustapana. Silti monelle kotiinkuljetus tarkoittaa yhä kallista lisäpalvelua ja epävarmaa aikataulua, minkä vuoksi se jää valitsematta.
Jakeluyhtiö Suomi murtaa tämän mallin. Yritys on rakentanut kotiinkuljetuspalvelunsa toisin: Suomipaketti Kotiin S jaetaan postiluukkuun tai laatikkoon ja jopa viiden kilon Suomipaketti Kotiin XL asiakkaan ovelle tai postilaatikkoon. Ulos jätettäessä XL-koon lähetys suojataan pussilla. Vastaanottajan ei tarvitse olla kotona eikä päivystää oven takana.
"Meille kotiinkuljetus tarkoittaa sitä, että paketti todella saapuu perille ilman vaivannäköä tai odottelua asiakkaan puolelta", kertoo pakettipalveluista vastaava Pekka Jouppi.
Kun paketti on jaettu, vastaanottajalle lähtee siitä ilmoitus. Samalla jakaja ottaa valokuvan toimituksesta. Kuva toimii jakeluyhtiölle ja verkkokaupalle todisteena onnistuneesta toimituksesta.
Muualla arkea, Suomessa uutuus – Toimii myös verkkokaupan näkökulmasta
Tällainen sujuva ja kitkaton toimitusmalli ei ole Suomessa itsestäänselvyys, mutta muualla Euroopassa se on jo arkipäivää. Jakeluyhtiö Suomi uskoo, että myös suomalainen verkkokauppa ja asiakkaat ansaitsevat parempaa.
"Kotiinkuljetusta on tarjottu ennenkin, mutta usein sellaisella mallilla ja hinnalla, että harva valitsee lopulta sitä. Me teemme kotiinkuljetuksesta aidon vaihtoehdon", Jouppi tiivistää.
Jakeluyhtiö Suomen kilpailuetu syntyy valmiista jakeluverkostosta, jonka ansiosta paketteja voidaan kuljettaa yhdessä kirjeiden ja lehtien kanssa. Tämä vähentää ajokilometrejä, säästää kustannuksia ja tekee palvelusta verkkokaupoille hinnoittelultaan kilpailukykyisen ilman asiakaskokemukseen vaikuttavia kompromisseja.
Toimitus, joka rakentaa asiakassuhdetta
Samalla yhtiö tuo suomalaiselle verkkokaupalle uudenlaisen logistiikkakumppanin, joka ymmärtää, miten toimitus vaikuttaa brändimielikuvaan. Kun asiakas saa pakettinsa varmasti ja ajallaan ilman lisävaivaa, syntyy hyvä kokemus ja uskollinen asiakas.
"Parhaimmillaan kotiinkuljetuksen tarjoaminen ei ole pelkkä toimitusmuoto, vaan tapa erottua. Ei enää noutoja automaateista, vaan tuomme paketit luukkuun, laatikkoon tai suoraan kotiovelle. Jakeluyhtiö Suomi ei suhahda asiakkaasi ohitse", Jouppi kiteyttää.